close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מכה נוספת ביז בתמוז. כשרות או אסון?

אסף גולןיז תמוז, תשעד15/07/2014

המשנה אומרת כי חמשה דברים אירעו לאבותינו בי"ז בתמוז. למרבה הצער השנה ניתן להוסיף לרשימה דבר נוסף שקורה לנו השנה

תגיות:

המשנה אומרת כי חמשה דברים אירעו לאבותינו בי"ז בתמוז. למרבה הצער השנה ניתן להוסיף לרשימה דבר נוסף שקורה לנו השנה בהתהוות ושעלול לפגוע ולשסע עוד יותר את עם ישראל. הכוונה כמובן לחוק הכשרות החדש שהתקבל על ידי חברי הממשלה. הצעת החוק הזו כי תעודת כשרות תינתן גם למקומות פתוחים בשבת היא מגוחכת במקרה הטוב ומסוכנת במקרה הרע. שהרי כפי שברפואה מצבו של פצוע נקבע על ידי רופא ולא על ידי חוק ממשלתי כך הדבר גם בתחום הכשרות. אף טיפש, להבדיל מחסידי הפיזיקה המרקסיסטית בעבר שחשבו שלנין קובע את חוקי הטבע, לא יחשוב להישמע בהוראות מדעיות או רוחניות לממשלה כיוון שזה לא תפקידה ואין לה את היכולת כלל לעסוק או להבין בתחום זה.

מבחינה זו האיוולת שבהתערבות ממשלת ישראל בתחום הדתי צועקת לשמיים. העניין הוא שדווקא בתחומי הרוח ובייחוד בתחום הדת בישראל כל אזרח תופס את עצמו ראוי ומתאים לפסוק הלכה. הכלל הזה גובר עוד יותר באם מדובר בבוגר ישיבה לשעבר שראה פעם את השולחן ערוך מבפנים. ככה קורא שלעיתים בוגר ישיבה או סתם אדם שקשור לדת מעמיד לעצמו צלם חדש, עבודה זרה ייחודית, בדמות אידיאל רוחני פרטי שמרסק את המרקם העדין מאד של תורת ישראל והקיום הלאומי היהודי בארץ.

הרעה החולה הזו מייצרת כמובן בפועל מעין הפרדה של הדת מהמדינה. זאת כיוון שהחוק הזה, כמו הדומים לו, יזרז הקמה של כשרויות פרטיות אליטיסטיות שלא יהיו כפופות למדינה כלל. אגב כך יקרה גם במקרה של העברת חוק גיור חסר אחריות שלא יהיה מקובל על רוב הפוסקים. כלומר קבוצות שונות יחלו לנהל ספרי יוחסין והעם היהודי יקרע בפועל לכמה קבוצות שלא יוכלו להתחתן אחת עם רעותה.

במילים אחרות היומרה לעסוק בתחום הדת בצורה חד צדדית, לא תייצר דת יהודית יותר מסבירת פנים וגם לא תייצר יותר אוכלי כשר במדינה. היא תייצר עוד קרע בתוך החברה הישראלית שגם כך מפולגת קשות בין שמאל לימין ובין חרדים לחילונים. לכן כמו שקרע אפוסטומוס הרשע את התורה כך החוק הזה קורע מבפנים את עם ישראל למרבה הצער ועוד בתחילת שלושת השבועות.

אז נכון, תמיד יהיו פוסקי הלכה שיתמכו בשינוי הזה ממניעים אידיאולוגיים ואחרים. אלא ששינוי שיעשה שלא בתמיכת הזרם המרכזי ביהדות לא ייטיב עם מדינת ישראל ועם העם היהודי אלא רק ייצר עוד זרם רוחני בין האורתודוקסים לקונסרבטיבים והרפורמים. רק בגלל עובדה זו ורק בגלל השסע החדש הזה, ראוי לגנוז את החוק לפני שיהיה מאוחר מידי.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה